علمی

غول آفرودی مرسدس، بدون سقف شد

امیرمسعود عابدین: مرسدس G کلاس به‌ خودیِ‌ خود نمادی از قدرت، صلابت و وفاداری به طراحی کلاسیک محسوب می‌شود. اما برابوس سال‌هاست ثابت کرده که با دست‌کاری این نماد می‌تواند ماشین‌هایی بسازد که در مرز دیوانگی قدم می‌زنند. این شرکت آلمانی حالا دو محصول کاملا متفاوت معرفی کرده؛ نسخه‌های روباز ۸۰۰ و ۸۰۰ XL که جسارت برابوس، راحتی کَبریولت و توان عجیب یک شاسی‌بلند آفرودی را در هم آمیخته‌اند. اگر دنبال چیزی هستید که هم سقف نداشته باشد، هم فرمانروایی جاده را از همان لحظه اول اعلام کند، این دو مدل پاسخی برای شما هستند.

سقف پارچه‌ای، اما با تکنولوژی یک ساعت لوکس

برابوس برای ساخت نسخه کَبریولت، از G۶۳ معمولی تنها چهارچوب کلی را نگه داشته و قسمت سقف را کاملا از نو طراحی کرده است. سقف پارچه‌ای این خودرو تنها یک تکه ساده نیست؛ بیش از پانصد قطعه اختصاصی در آن به کار رفته تا ساز و کاری پیچیده اما کاربردی فراهم شود. در نتیجه، سقف تنها با فشار یک دکمه و طی بیست ثانیه باز یا بسته می‌شود و یک شیشه عقب گرم‌شونده نیز برای روزهای سردتر در آن تعبیه شده است.

غول آفرودی مرسدس، بدون سقف شد

برای اینکه ساختار خودرو با حذف سقف استحکام خود را از دست ندهد، برابوس شاسی را تقویت کرده، قاب A را بازطراحی نموده و یک قوس فیبرکربنی در بخش میانی قرار داده تا در سرعت بالا سقف دچار تغییر شکل نشود. یک رول بار در عقب هم برای امنیت بیشتر و یک پوشش محافظ برای سقف در حالت جمع‌شده در نظر گرفته شده است.

ظاهر جسور، مثل همیشه با امضای برابوس

غول آفرودی مرسدس، بدون سقف شد

در مدل ۸۰۰، همه عناصر آشنا و تهاجمی برابوس حضور دارند؛ درِ عقب بازطراحی‌شده، کیت بدنه Widestar با گلگیرهای پف‌کرده، رینگ‌های ۲۴ اینچی Monoblock ZM با تایرهای پرفورمنس هنکوک و سیستم تعلیق اسپرت که ارتفاع را بین بیست تا چهل میلی‌متر کاهش می‌دهد از جمله این عناصر هستند.

غول آفرودی مرسدس، بدون سقف شد

در فضای داخلی نیز همه‌چیز دست‌ساز، چرمی و بسیار لوکس است؛ از شیفترهای فیبرکربنی گرفته تا تریم داخلی و سیستم گرمکن گردن‌ Airscarf که تجربه سواری روباز را در هوای سرد دلپذیر می‌کند.

قدرتی که از نامش پیداست

هر دو نسخه از همان پیشرانه چهار لیتری V۸ توئین‌ توربوی AMG استفاده می‌کنند که توسط برابوس تا مرز ۷۸۹ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تقویت شده است. این اعداد نه‌تنها حیرت‌انگیز، بلکه برای یک شاسی‌بلند روباز تقریبا جنون‌آمیز به نظر می‌رسند.

مدل ۸۰۰ ظرف چهار ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد و با وجود سقف پارچه‌ای، سرعتش به‌صورت الکترونیکی روی ۲۴۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است؛ مرزی که برای یک کَبریولت غول‌پیکر بیشتر شبیه شوخی به نظر می‌رسد.

۸۰۰ XL؛ نسخه‌ای که برای جاده خاکی‌ ساخته شده

غول آفرودی مرسدس، بدون سقف شد

اگر مدل ۸۰۰ بیشتر برای خیابان‌های شهر و بلوارهای اشرافی ساخته شده باشد، ۸۰۰ XL برعکس، برای مسیرهای ناشناخته و سخت آماده شده است. با داشتن محورهای پورتال، ارتفاع خودرو به ۴۸ سانتی‌متر از سطح زمین می‌رسد؛ مشخصه‌ای که حتی بسیاری از خودروهای نظامی هم به آن حسادت می‌کنند.

غول آفرودی مرسدس، بدون سقف شد

رینگ‌ها کوچک‌تر و ۲۲ اینچی شده‌اند تا جای کافی برای تایرهای آفرودی فراهم شود. به‌خاطر این تغییرات، شتاب به ۴٫۶ ثانیه می‌رسد و حداکثر سرعت به ۲۱۰ کیلومتر در ساعت کاهش یافته، اما در عوض این خودرو می‌تواند از موانعی عبور کند که بیشتر ماشین‌ها حتی جرئت نگاه‌ کردن به آن‌ها را هم ندارند.

قیمت و تولید محدود

غول آفرودی مرسدس، بدون سقف شد

برابوس قصد دارد تنها پنجاه دستگاه از هر مدل تولید کند. قیمت مدل ۸۰۰ حدود ۸۷۷ هزار دلار و مدل ۸۰۰ XL نیز که نسخه آفرودی‌تر و خاص‌تر است، حدود یک میلیون دلار است. البته این‌ها تنها قیمت پایه هستند؛ انتخاب رنگ‌ها، مواد داخلی و تجهیزات خاص می‌تواند برچسب نهایی را به مرزهای بالاتری برساند.

غول آفرودی مرسدس، بدون سقف شد

منبع: carscoops

۳۲۲

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دکمه بازگشت به بالا