مقالات

منتظر "تلسکوپ فضایی بزرگ چین" با میدان دید 300 برابری "هابل" باشید!

چین قصد دارد نخستین تلسکوپ فضایی بزرگ خود را تا سال ۲۰۲۴ در فضا قرار دهد. مدیران این پروژه معتقدند میدان دید Xuntian نزدیک به ۳۰۰ برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل است.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ براساس برنامه فضایی سرنشین‌دار کشور چین، انتظار می‌رود نخستین تلسکوپ فضایی بزرگ چین در سال 2024 در ایستگاه فضایی چین عملیات علمی خود را آغاز کند که نام این تلسکوپ Xuntian است.

طول عمر ماموریت آن 10 سال خواهد بود که می‌توان آن را تمدید کرد. Xuntian به عنوان کابین نوری ایستگاه فضایی چین که انتظار می‌رود ساخت آن قبل از پایان سال 2022 به پایان برسد، دارای دیافراگم دو متری و آشکارسازهای پیشرفته است. این دارای یک تأسیسات به اندازه اتوبوس است که بیش از 10 تن وزن دارد و طول آن برابر با طول یک ساختمان سه طبقه است.

تلسکوپ فضایی هابل , تلسکوپ فضایی جیمز وب ,

ایستگاه فضایی چین پس از اتمام ساخت، مجموعه‌ای به شکل T شکل خواهد بود. /CFP

به گفته مؤسسه اپتیک، مکانیک و فیزیک "چانگچون" تحت آکادمی علوم چین (CAS)، چین در حال توسعه نمونه اولیه Xuntian است.

"ژان هو" دانشمند اصلی مرکز اپتیکی Xuntian و محقق مرکز ملی می‌گوید: تلسکوپی فضایی Xuntian از دو بخش تشکیل شده است. یکی مرکز نوری Xuntian و دیگری سکوی Xuntian است که اولی یک تلسکوپ است که زیرسیستم های زیادی دارد.

تلسکوپ فضایی نسل اول Xuntian از پنج دستگاه رصدی شامل ماژول Xuntian، ماژول تراهرتز، تصویربردار چند کاناله، طیف‌نگار میدان انتگرال و تاج‌نگار تصویربرداری سیاره‌ای فراخورشیدی تشکیل شده است. در میان آنها، ماژول Xuntian، دوربینی با میدان دید وسیع، بیشتر وظیفه رصد را بر عهده خواهد داشت.

Xu Shuyan، طراح ارشد تاسیسات نوری Xuntian و محقق رصدخانه ملی نجوم CAS، گفت که تیم وی توسعه همه زیرسیستم‌ها، اجزا و واحدهای Xuntian را تکمیل کرده است. آنها اکنون برای آزمایش مشترک پرتاب فضایی آینده Xuntian آماده می‌شوند.

تلسکوپ فضایی Xuntian پس از تکمیل ایستگاه فضایی چین به فضا پرتاب خواهد شد. Xuntian در طول مشاهدات عادی خود به طور مستقل در همان مدار ایستگاه فضایی پرواز می‌کند اما فاصله قابل توجهی را از آن حفظ می‌کند.

تلسکوپ فضایی هابل , تلسکوپ فضایی جیمز وب ,

تصویری از منظومه شمسی. /CFP

کشف اسرار کیهانی

میدان دید Xuntian نزدیک به 300 برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل است در حالی که وضوح مشابهی را حفظ می‌کند.

"ژان هو" دانشمند پروژه تاسیسات نوری "CSST" گفت: تلسکوپ فضایی Xuntian احتمالاً بزرگ‌ترین تلسکوپ برای ستاره‌شناسی در محدوده نزدیک به فرابنفش و محدوده مرئی در دهه قبل از سال 2035 خواهد بود.

Xuntian با دوربین عظیم 2.5 میلیارد پیکسلی قادر خواهد بود تا 40 درصد از آسمان را طی 10 سال رصد کند. همچنین با ایستگاه فضایی چینی به دور زمین می‌چرخد. مأموریت Xuntian به عنوان یک رصدخانه نوری فضایی همچنین شامل بررسی خواص ماده تاریک و انرژی تاریک، کیهان، شکل‌گیری کهکشان‌ها و تکامل آن است.

تلسکوپ جیمز وب به دنبال ارائه جزییات بیشتر درباره بیگ‌بنگ نیست/ «هابل» بازنشسته نمی‌شودرصد یک "خوشه ستاره‌ای" زیبا توسط قدرتمندترین دوربین تلسکوپ هابل

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا