مقالات

دانشمندان چینی ژنوم انسان 14000 ساله را توالی‌یابی کردند

دانشمندان چینی ژنوم انسان ۱۴۰۰۰ ساله را توالی‌یابی کردند که مربوط به اواخر "پلیستوسن" در جنوب غربی چین بوده است.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دانشمندان از ژنوم انسانی اواخر "پلیستوسن" در جنوب غربی چین رونمایی کردند. یافته‌های آنها پنجشنبه شب به صورت آنلاین در مجله "Current Biology" منتشر شد.

پلیستوسن (Pleistocene) یکی از دورهای زمین‌شناسی است که از 2.5 میلیون سال پیش تا 10 هزار سال پیش را پوشش می‌دهد. انقراض گروه بزرگی از پستانداران و شمار زیادی از گونه‌های پرندگان از اواخر دور پلیستوسن (حدود 10000 سال پیش) آغاز شد و تا دور هولوسین ادامه یافت که شاید دلیل آن پایان عصر یخبندان بوده‌ است.

دانشمندان توالی‌یابی ژنوم بقایای انسان 14000 ساله "Mengzi Ren (MZR)" را که در سال 1989 در غاری در منگزی استان یوننان چین کشف شد، انجام دادند. بیش از 30 فسیل انسان و همچنین فسیل حیواناتی مانند گوزن قرمز و خرس سیاه در این غار کشف شده است.

تصویری از وکتور DNA ژنوم

براساس نتایج تحقیقات فیزیکی بر روی جمجمه کشف شده انسان، صاحب آن زن جوانی است که در ارتفاع حدود 155 سانتی متری و وزن 46 کیلوگرمی ایستاده بود. ژانگ شیائومینگ، نویسنده اول مقاله و همچنین محقق موسسه جانورشناسی زیر نظر آکادمی علوم چین، گفت که وی حدود 14000 سال پیش زندگی می‌کرده است. "ژانگ" خاطرنشان کرد که این افراد پیوندهای ژنتیکی عمیقی با نخستین بومیان آمریکا داشتند.

دانشمندان تخمین می‌زنند که انسان‌های باستانی که در غارهای جنوب شرق آسیا زندگی می‌کردند، زمانی که هوا گرم می‌شده است، شروع به مهاجرت به سمت شمال می‌کنند که این می‌توانست یک مسیر مهاجرت در امتداد خط ساحلی باشد و در ادامه عده‌ای بالاخره از تنگه برینگ گذشته و به آمریکا می‌رسیدند.

کشف فسیل 10میلیون‌‌ساله ردپای آهو در ماهنشان زنجانکشف فسیل یک عقاب ترسناک متعلق به 25 میلیون سال پیش + تصاویرکشف فسیل یک حیوان عظیم و عجیب مربوط به نیم میلیارد سال پیش