مقالات

جزئیات راه‌‌اندازی "سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری"

جزئیات راه‌‌اندازی "سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری" اعلام شد.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نخستین نشست از سلسله نشست‌های مدیران ارشد شهری با شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور با موضوع "حمل‌ونقل هوشمند و ترافیک" با حضور مدیران ارشد شهری در حوزه حمل و نقل و مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

در ابتدای این نشست ایمان صادق‌زاده، رئیس مرکز تهران هوشمند با اشاره به فرآیند شکل‌گیری "سازمان فناوری‌های نوین و نوآوری شهری" و اقدامات در حال انجام در این زمینه اظهار کرد: تا پیش از این تولی‌گری حوزه استفاده از فناوری‌های نو به مرکز تهران هوشمند به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سازمان فاوا سپرده شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به نگاه و رویکرد شهردار تهران، مبنی بر ضرورت تبدیل تهران به سکوی فناوری شهری، همچنین با توجه به مهیا نبودن کامل زیرساخت‌های قانونی مورد نیاز در ساختار مصوب قبلی در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تعاملات عملیاتی با حوزه‌های دانش‌بنیان، خلاق و نوآور، مجوز ایجاد نهــادی متولی و عملگر با نام "سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری" از شورای شهر اخذ و سازوکار عملیاتی برای برقراری تعاملات نتیجه‌بخش در حل معضلات پایتخت با استفاده از فناوری‌های نو، دانش پایه و خلاق، در حال انجام است.

رئیس مرکز تهران هوشمند با تاکید بر همت مدیریت شهری جهت مانع‌زدایی از سر راه همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با شهرداری تهران تصریح کرد: در حال حاضر ابزارهای لازم اعم از ابزارهای قانونی و تسهیلگری در مواردی که تا پیش از این به عنوان مانع در تعامل با شرکت‌ها مطرح بوده، با همراهی شورای شهر و شهردار تهران، در اهداف و رویکردهای سازمان "فناوری‌های نوین و نوآور شهری" لحاظ و مراحل قانونی انجام کار در حال پیگیری است؛ تا ان‌شاءالله با کمک این ابزارها در حوزه بهره‌مندی از فناوری‌های نوین در شهرداری تهران، اتفاقات خوبی رقم بخورد.

صادق‌زاده با اشاره به دستور شهردار تهران برای شکل‌گیری "سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهری" خاطرنشان کرد: در حال حاضر، دو ظرفیت برای تسهیلگری و توسعه فناوری‌های شهری در شهر تهران به حوزه‌های فناورانه اختصاص داده شده است، که یکی از آنها مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو است و قرار است به‌زودی پلتفرم مناسبی برای استقرار و نمایش دستاوردهای شرکت‌های نوآوری که خدماتشان مورد پذیرش یا نیاز شهر تهران است ایجاد شود.

وی افزود: پلتفرم دوم که به منظور توسعه تولید دانش‌بنیان در حوزه‌های شهری در شهر تهران به وجود آمده، یک فضای تقریبا 20 هزار مترمربعی در شرق تهران است و به مجموعه‌هایی که توانایی تولید در حوزه‌های دانش‌بنیان دارند و نیازمند فضای تولید هستند، اختصاص خواهد یافت.

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌گشای مشکلات ترافیکی در مدیریت شهری است

در ادامه این نشست، حسین شهیدزاده، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به اهمیت استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان و لزوم همکاری با این حوزه ابراز امیدواری کرد: حضور این شرکت‌ها راه‌گشای مشکلات حمل و نقل و ترافیک در مدیریت شهری باشد.

وی همچنین با بیان نکات و تجربیات موجود در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در همکاری با شرکت‌ها اظهار کرد: تسهیلگری‌های پیش‌بینی شده در این مسیر کمک به رفع موانع و شروع همکاری‌های مفید کند.

در ادامه این نشست هادی محضرنیا، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران، ضمن ابراز خوشحالی از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه راه‌کارهای خلاقانه و نوآورانه برای حل معضلات شهری پایتخت در حوزه حمل و نقل، به نقش تاثیرگذار این شرکت‌ها اشاره کرد.

وی به همبستگی و هماهنگی مدیران شهری در حوزه‌های مرتبط اشاره کرد و این موضوع را به عنوان نویدی برای تسهیلگری در مسیر مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران تصریح کرد: حضور مدیران مرتبط در بخش‌های مختلف سیاست‌گذاری، زیرساخت و عملیات در حوزه حمل و نقل در شهرداری به صورت هم‌زمان در این نشست، نشان از عزم جدی مدیریت شهری برای تسریع در بهره‌مندی پیشنهادات و راهکارهای اعلامی شرکت‌ها دارد.

شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف نیازمند کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان است

پوریا علیمردانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در جریان این نشست گفت: انجام دادن پروژه‌های حمل و نقل هوشمند باید با هماهنگی سازمان فاوا، شرکت کنترل ترافیک و مجموعه معاونت حمل و نقل انجام شود.

وی با نگاه آسیب‌شناسی به شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: در هماهنگی کامل بنا داریم از پروژه‌های پیشنهاد شده، موضوعات و مشارکت مجموعه‌های دانش‌بنیان حمایت و استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران اضافه کرد: یکی از مشکلات کشور با رویکردهای دانش‌بنیان، گرایش به مدرک است، در حالی که در حوزه‌های مختلف برای اینکه کشور را به یک تحول و شرایط جدیدی برسانیم و گره‌های مدیریت شهری و شهرداری را باز کنیم، نیازمند افکار، ایده‌ها و روش‌های نو و دانش فنی و عملیاتی هستیم که مدت‌ها و سال‌ها در دانشگاه‌های خودمان تولید کرده‌ایم.

علیمردانی تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای بسیار زبده و مجموعه‌های خوبی مبتنی بر دانش و بنیه دانشگاه‌ها ایجاد و شکل گرفته؛ اما کما فی سابق همچنان در بسیاری از حوزه‌ها نیازمند یکسری تکنولوژی‌ها و حتی بعضاً شرکت‌های خارجی هستیم که این نکته همیشه برای ما یک زخم و درد کهنه است. امیدوارم در این دوره مدیریت شهری بتوانیم فضا را به نوعی باز کنیم و سیاست‌گذاری به صورتی انجام شود که مجموعه‌های مبتنی بر توان علمی یا همان دانش‌بنیان، بتوانند بیش از قبل در مدیریت شهری فعال شوند و به ما کمک کنند.

وی با اشاره به نیازمندی‌های شهرداری تهران در حوزه نوآوری گفت: شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف نیازمند کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان است، کما اینکه در حوزه حمل و نقل هوشمند مأموریت اصلی و یکتای شرکت کنترل ترافیک تهران، مدیریت سیستم‌های هوشمند شهر تهران است.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران ادامه داد: علاوه بر این حتی در حوزه نگهداشت سیستم‌ها نیز نیازمند دانش شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم، برای نمونه در مورد دوربین‌های کنترل سرعت و سیستم‌های کنترلری چراغ‌ها این مشکل را داریم. به این ترتیب که سیستم چراغ مرکزی در شهر تهران مربوط به یک کشور خارجی است و برای رفع عیوب و نگهداشت سیستم‌هایی که در اختیار داریم نیاز به کمک مجموعه‌های دانش‌بنیان است.

علیمردانی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که با این وضعیت اقتصادی کشور و شهرداری و با در نظر گرفتن این نکته که به دشواری درآمد مالی کسب می‌شود، باید یاد بگیریم که ریال به ریال خرج کنیم. در گذشته شاید به این ترتیب بوده که به راحتی نفت می‌فروختیم و به موازات آن شرایط بسیار بهتری را هم در مجموعه اقتصادمان داشتیم اما در حال حاضر رونق اقتصاد به نوعی نیست که بتوانیم از آن درآمد شهری کسب کنیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در حوزه بهره‌مندی از فناوری‌های نوین وجود دارد به‌کارگیری داشته‌های خودمان است. به عبارت دیگر نیازمند به هم پیوستگی و ایجاد ارزش افزوده روی داده‌های این سیستم‌ها و استفاده بهینه از همین سیستم‌های موجود در مدیریت حمل و نقل هستیم که قاعدتاً در این موضوع هم مشکلات و گره‌هایی وجود دارد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در حل آنها کمک کنند.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران ادامه داد: نکته بعدی درباره برنامه‌های پیش رویی است که در مجموعه شرکت کنترل ترافیک در دست اجرا داریم. برخی از این برنامه‌ها به مرحله تایید RFP رسیده و به زودی فراخوان‌ها و مناقصه‌ها برای عقد قرارداد به صورت عمومی اعلان خواهد شد.

حذف دلالان از مسیر خریدهای شهرداری/ صرفه‌جویی از طریق خرید از بورس کالاواکنش شهرداری منطقه 15 تهران به سقوط مرگبار کودک 4 ساله در چاه

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا