مقالات

تولید و بومی‌سازی محصولات مورد نیاز شبکه برق کشور شتاب گرفت/ ثبت پتنت خارجی برای 19 محصول ایران‌ساخت

یک شرکت دانش‌بنیان توانسته ۱۹ محصول فناورانه را به‌صورت کاملاً بومی‌سازی کند که کانون پتنت ایران اقدام به ثبت دستاوردهای فناورانه آن در ادارات ثبت اختراع معتبر خارجی کرده است.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ یک شرکت دانش‌بنیان توانسته 19 محصول فناورانه را به‌صورت کاملاً بومی‌سازی کند که کانون پتنت ایران اقدام به ثبت دستاوردهای فناورانه آن در ادارات ثبت اختراع معتبر خارجی کرده است.

وجود تحریم، سبب شده تا بخش‌های مختلف کشور با محدودیت‌های ناخواسته‌ای روبرو شوند. از این میان، شبکه بزرگ برق کشور، یکی از بخش‌هایی است که تحریم‌ها آسیب دیده و با مشکل روبرو شده است.

شرکت "الکترونیک سازان فن آریا" یکی از شرکت‌هایی است که با استفاده از متخصصان و دانش‌آموختگان صنعت برق کشور و همچنین به‌کارگیری دانش روز در تولید محصولات تحریمی مورد نیاز شبکه برق، توانسته اقدامات مؤثری انجام دهد. همچنین کانون پتنت ایران به منظور حمایت از این شرکت دانش‌بنیان، اقدام به ثبت دستاوردهای فناورانه آن در ادارات ثبت اختراع معتبر خارجی کرده است.

عمده محصولات این شرکت در رابطه با حفاظت از شبکه‌های برق، تشخیص عیوب بالقوه در تجهیزات الکتریکی و تحلیل مشکلات شبکه‌های الکتریکی است. این شرکت موفق به طراحی و ساخت محصولات دانش‌بنیان با سطح فناوری بالا شده است.

دسته‌بندی در چهار حوزه تخصصی صنعت برق

محصولات در چهار حوزه تخصصی دسته‌بندی می‌شوند، رله‌های حفاظتی برای تشخیص رخداد اتصال کوتاه در شبکه الکتریکی با نشان تجاری HAFEZ، دستگاه‌های تست و عیب‌یابی تجهیزات مورد استفاده در پست‌های برق فشار قوی با نشان تجاری KAVOSH دو حوزه تخصصی هستند.

همچنین محصولات و فرآیندهایی برای اندازه‌گیری، پایش و همچنین هوشمندسازی شبکه‌های الکتریکی با نشان تجاری PAYESH و در نهایت، سامانه‌های نرم‌افزاری برای انجام مطالعات سیستم به‌صورت برخط، تنظیم و هماهنگی رله‌های حفاظتی و همچنین تحلیل‌های هوشمند در شبکه‌های برق با نشان تجاری SARV به تولید رسیده است.

تولید19 محصول فناورانه

مهدی داورپناه؛ بنیان‌گذار این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه هم‌اکنون این شرکت 19 محصول فناورانه را به‌صورت کاملاً بومی طراحی کرده و به مرحله صنعتی‌سازی رسانده، گفت: از این محصولات، برخی برای کاربردهای خاص و به‌صورت موردی تولید شده و 10 محصول در حال تولید به‌صورت انبوه یا نیمه انبوه است که تمام یا بخش عمده نیاز شبکه‌های برق را تأمین می‌کند.

فناوری‌های استفاده شده در محصولات گروه اسفا به‌طور کلی به دو دسته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تقسیم می‌شوند. در حوزه سخت‌افزار، استفاده از پردازنده‌های نسل جدید، مدارهای اندازه‌گیری با دقت 18 و 24 بیتی، مدارهای سازگار و مقاوم در برابر نویزها و میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، مدارهای تقویت و تضعیف‌کننده سیگنال‌های AC و DC و در نهایت، مدارهای تولید و تزریق جریان‌های با دقت بالا در طیف وسیع فرکانسی با مودهای کنترلی متنوع از جمله فناوری‌های به‌کارگرفته شده است.

طراحی الگوریتم‌های پیچیده و هوشمند

در حوزه نرم‌افزار، طراحی الگوریتم‌های پیچیده و هوشمند در رابطه با حفاظت، تست تجهیزات و هوشمندسازی شبکه‌های برق و پیاده‌سازی در تجهیزات ساخت این شرکت، برنامه‌نویسی نهفته و بدون وقفه، استفاده از روش‌های هوش مصنوعی در تحلیل نتایج تست و همچنین الگوریتم‌های به‌کاررفته در رله‌های حفاظتی و در نهایت، طراحی و پیاده‌سازی الگوریتم‌های تنظیم خودکار و هوشمند به‌منظور هماهنگی حفاظتی از جمله فناوری‌های به‌کارگرفته شده است.

از مزایای محصولات این شرکت می‌توان به انطباق بالا با نیازمندی‌های صنعت برق به‌دلیل شناخت دقیق مشکلات موجود و نقاط ضعف محصولات فعلی به‌کاررفته در شبکه برق، دارای سطح فناوری بالا، دارای ارزش افزوده بالا به نسبت قیمت نسبتاً پایین، تجهیزات استراتژیک و مورد نیاز در صنعت برق، تعداد نسبتا کم رقبای خارجی اشاره کرد.

رقابت‌پذیری با محصولات خارجی

در حال حاضر 30 نفر در دو زیرمجموعه گروه اسفا به‌صورت تمام‌وقت مشغول به کار هستند. همچنین 10 نفر بصورت پاره‌وقت با این شرکت همکاری دارند. علاوه بر این، بیش از 30 نفر به‌صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.

الگوریتم‌های مبتکرانه و فناورانه در حین سادگی محصولات که آن‌ها را حتی از نظر قیمت نیز با محصولات مشابه خارجی رقابت‌پذیر کرده از دیگر مزایای این محصولات محسوب می‌شود. حمایت‌های مادی و معنوی انجام شده از سوی کانون پتنت ایران، راه را برای بین‌المللی شدن این شرکت بسیار هموار کرده است.

تسهیل فرآیند ارزیابی دانش‌بنیانی شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری/ ثبت درخواست ماهانه 600 متقاضیافزایش شرکت‌های دانش‌بنیان در گرو حمایت ویژه از دانش‌بنیان‌ها

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا