مقالات

تلسکوپ "جیمز وب" شواهدی از وجود دی‌اکسیدکربن در یک سیاره کشف کرد

تلسکوپ فضایی "جیمز وب" برای نخستین بار شواهدی از دی‌اکسیدکربن در جو سیاره‌ای که در منظومه شمسی ما نیست، پیدا کرده است. این سیاره غول گازی WASP-۳۹b نام دارد.

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ تلسکوپ فضایی "جیمز وب" علاوه بر ثبت تصاویر زیبا از کیهان کاربردهای دیگری نیز دارد. این رصدخانه برای نخستین بار شواهد واضحی از دی‌اکسیدکربن در جو سیاره‌ای که در منظومه شمسی ما نیست، پیدا کرده است.

این گاز در WASP-39b، غول گازی که به دور ستاره‌ای در فاصله 700 سال نوری دورتر می‌چرخد، شناسایی شده است. تلسکوپ هابل و اسپیتزر قبلاً بخار آب، سدیم و پتاسیم را در جو سیاره شناسایی کرده بودند اما جیمز وب دارای قابلیت‌های مادون قرمز قوی‌تر و حساس‌تر است و توانسته است علامت دی‌اکسیدکربن را نیز تشخیص دهد.

درک ترکیب جو یک سیاره می‌تواند به ما کمک کند تا درباره منشأ و تکامل آن بیشتر بدانیم. موفقیت وب در اینجا نشان‌دهنده آن است که این تلسکوپ در آینده می‌تواند دی‌اکسیدکربن را در اتمسفر نازک‌تر سیارات سنگی کوچکتر شناسایی و اندازه‌گیری کند.

ناسا قبلاً داده‌های طیف‌سنجی جیمز وب را از WASP-96 b سیاره فراخورشیدی گازی که تقریباً 1150 سال نوری از ما فاصله دارد، منتشر کرده بود. همچنین در این هفته، محققان از کشف یک سیاره فراخورشیدی (TOI-1452 b) خبر دادند که حدود 100 سال نوری از ما فاصله دارد.

این کشف با کمک ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی گذری ناسا و تلسکوپ‌های زمینی به جای جیمز وب شناسایی شد. محققان بر این باورند که آب می‌تواند تا 30 درصد از جرم TOI-1452 b را تشکیل دهد که به عنوان "ابر زمین" شناخته می شود. این زمین حدود 70 درصد بزرگتر از زمین است و ممکن است اقیانوسی بسیار عمیق داشته باشد.

تصاویر حیرت‌انگیز "جیمز وب" از بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسیتصویر جدید تلسکوپ "جیمز وب" از کهکشان "چرخ گاری"!

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا